Statystyka w badaniach marketingowych

Oprócz najbardziej rozpowszechnionych badaÅ„, jakimi sÄ… badania opinii, których wyniki przedstawia siÄ™ w mediach, czy na które powoÅ‚uje siÄ™ na konferencjach prasowych, najwiÄ™kszÄ… część realizowanych przez branżę badawczÄ… projektów stanowiÄ… badania marketingowe i badania rynku. Przeprowadza siÄ™ je na zlecenie firm każdej wielkoÅ›ci, jednak najczęściej zleceniodawcami sÄ… przedsiÄ™biorstwa Å›redniej wielkoÅ›ci i duże, w tym ogólnopolskie. Każdy z przedsiÄ™biorców musi brać pod uwagÄ™ poziom zadowolenia klientów, możliwoÅ›ci powstania nisz rynkowych, które można zająć, czy trafnoÅ›ci przeprowadzonej kampanii reklamowej. Tylko badania rynku i badania marketingowe mogÄ… odpowiedzieć na te pytania. Niezwykle istotne jest przy tym wziÄ™cie pod uwagÄ™ koniecznoÅ›ci ich regularnego przeprowadzania.

 

Przygotowanie i realizacja projektu

PrzyszÅ‚e analizy statystyczne trzeba wziąć pod uwagÄ™ od pierwszego etapu projektowania badania. CaÅ‚y proces trzeba przeprowadzić w ten sposób, żeby uzyskać jak najwiÄ™cej informacji w celu dalszej analizy. Dlatego badanie warto zlecić dobrej firmie badawczej. To jej analitycy zadbajÄ… o opracowanie metodologii projektu, w tym wielkość próby, jej dobór, dobór metod i technik badawczych, a także skonstruowanie scenariuszy wywiadów i kwestionariuszy ankiet. Przy czym analizy statystyczne można przeprowadzić tylko na podstawie badaÅ„ rynku i badaÅ„ marketingowych prowadzonych z wykorzystaniem technik badaÅ„ iloÅ›ciowych, jak ankiety telefoniczne (CATI), ankiety WWW (CAWI), ankiety wspomagane komputerowo (CAPI), czy tradycyjne ankiety papierowe (PAPI). W przypadku badaÅ„ jakoÅ›ciowych, jak wywiady indywidualne (IDI), czy grupowe (FGI), nie ma takiej możliwoÅ›ci, materiaÅ‚ ten poddaje siÄ™ tylko obróbce jÄ™zykowej i analizie, na podstawie której powstajÄ… opisy i wnioski. SÄ… jeszcze takie techniki badaÅ„ marketingowych, jak tajemniczy klient (mystery shopper), w których równorzÄ™dnymi narzÄ™dziami mogÄ… być: kwestionariusz oceny i karta uwag. Na tej podstawie można stworzyć zarówno analizy statystyczne, jak i jakoÅ›ciowe.

 

Analizy statystyczne

WÅ›ród przygotowywanych analiz statystycznych mogÄ… znaleźć siÄ™: analizy opisowe, analizy porównawcze, analizy regresji, testy istotnoÅ›ci, proste, jak i zaawansowane modele. Wyniki opracowuje siÄ™ w formie zbiorczego raportu, ale i prezentacji multimedialnej, której elementy można wykorzystać, np. w kampaniach marketingowych. W raporcie koÅ„cowym, oprócz opisów, znajdujÄ… siÄ™ wizualizacje w postaci wykresów, infografik, map, ale też tabele ze szczegóÅ‚owymi danymi, jeÅ›li tak zażyczy sobie zamawiajÄ…cy. Na podstawie tych opisów i przedstawieÅ„ graficznych powstajÄ… zaÅ› wnioski i rekomendacje dla zleceniodawcy badania, dostosowane do specyfiki sektora, branży i charakterystyki konkretnego przedsiÄ™biorstwa.

Tagi

badania statystyczne Badania marketingowe
Biostat. More than statistics.

ul. Kowalczyka 17
44-206 Rybnik

Tel: (+48) 32 42 21 707
Tel. kom.: (+48) 668 300 664
e-mail: biuro@biostat.com.pl

24h Sondaż Profesjonalne analizy statystyczne