Jakie są metody analizy rynku?

badania statystyczne

Analiza rynku to proces mający na celu zrozumienie, jakie mechanizmy działają na rynku oraz jakie potrzeby mają odbiorcy firmy. Dostępnych jest kilka sposobów jej wykonywania, a ostateczny wybór zależy od potrzeb oraz informacji, które chce uzyskać firma. Jakie są metody analizy rynku i na czym dokładnie się opierają?

 

Metoda 1: Desk Research

 

Desk Research stanowi metodę badawczą, dzięki której analizuje się dostępne źródła danych. Są to m.in.:

 

  • sprawozdania,
  • roczniki statystyczne,
  • ogólnodostępne raporty rynkowe,
  • materiały prasowe,
  • katalogi ofertowe konkurentów,
  • analizy,
  • publikacje.

 

Atutem jest to, że najczęściej informacje te są ogólnodostępne i stanowią wiarygodne źródło wiedzy. Taka analiza rynku ma jednak swoje minusy. Największym jest to, że w przypadku rynków niszowych są one niekompletne, albo nie istnieją w ogóle. Wtedy niezbędne są podejścia alternatywne. Na przykład?

 

Metoda 2: Wywiady rynkowe

 

Kolejnym sposobem na przeanalizowanie rynku są wywiady rynkowe. Bardzo często przeprowadzane są z ekspertami w danej dziedzinie, co umożliwia poznanie zagrożeń oraz szans, a także perspektyw dla biznesu w najbliższym czasie.

 

Podobną wiedzę mogą zagwarantować dziennikarze branżowi, którzy doskonale odnajdują się w danej dziedzinie i znają jej specyfikę.

 

Metoda 3: Badania z klientami

 

Analiza rynku wymaga też spojrzenia szerzej na potrzeby klientów. Służą do tego m.in. badania ilościowe, które współcześnie można przygotować i rozesłać klientom także online. Taką możliwość analizowania rynku daje panel Badanie Opinii, w którym zarejestrowanych jest ponad 100 tys. panelistów.

 

Zostali oni podzieleni na szereg różnych kryteriów, od demograficznych, przez socjoekonomiczne, aż po zainteresowania. Dzięki temu firma może dotrzeć do swojej grupy docelowej i dokonać kompleksowej analizy rynku.

 

Kiedy dokładnie sprawdza się to rozwiązanie? Przede wszystkim, gdy chce się poznać zwyczaje zakupowe klientów, a także dowiedzieć się, jaka jest ich elastyczność cenowa (niezbędne przed wprowadzeniem produktu na rynek).

 

Jak wykorzystać metody analiz rynkowych?

 

Powyższe sposoby stają się użyteczne wtedy, gdy na ich podstawie zostaną wykonane kompleksowe zestawienia. Jednym z nich jest prosta w zamyśle analiza SWOT stanowiąca ogólną ocenę firmy, w tym jej słabych oraz mocnych stron, a także zagrożeń. Analizę SWOT warto okresowo powtarzać, aby móc planować cele krótkoterminowe, ale też nanosić poprawki na cele długoterminowe.

 

Wymienione metody posłużą też do przeprowadzenia kompleksowej analizy portfelowej. Bierze się w niej pod uwagę:

 

  • wielkość rynku, czyli liczbę potencjalnych nabywców,
  • pojemność rynku, czyli ile produktów można w danym czasie sprzedać,
  • dynamikę rynku, czyli jak będzie zmieniał się wskaźnik sprzedaży w konkretnych odstępach czasu,
  • udział w rynku, czyli zestawienie sprzedaży własnej do całkowitej.

 

Analizowanie rynku to podstawowe zadanie, które musi być wykonane w każdej firmie, aby dokładniej poznać miejsce na tle konkurentów, a także trafiać w oczekiwania klientów.

Najczęściej zadawane pytania
(FAQ)
Jakie korzyści niesie ze sobą analiza rynku dla firm?

Analiza rynku może przynieść wiele korzyści firmom, takich jak zrozumienie klientów, identyfikacja trendów i szans rynkowych, ocena efektywności działań marketingowych czy monitorowanie konkurencji.

Czym jest analiza rynku?

Analiza rynku to proces zbierania, przetwarzania, analizy i interpretacji danych rynkowych w celu zrozumienia trendów, preferencji klientów, konkurencji i innych czynników wpływających na rynek. Analiza rynku pomaga firmom w podejmowaniu informowanych decyzji biznesowych, identyfikowaniu szans i zagrożeń oraz dostosowaniu strategii marketingowej.

Zobacz także

Tagi

badania rynku i opinii
Biostat. More than statistics.

ul. Kowalczyka 17
44-206 Rybnik

Tel: (+48) 32 42 21 707
Tel. kom.: (+48) 668 300 664
e-mail: biuro@biostat.com.pl

24h Sondaż Profesjonalne analizy statystyczne