Testy parametryczne i nieparametryczne
Aby uogólnić na całą populację wyniki badania statystycznego przeprowadzonego na próbie losowej, takiego jak np. badania świadomości marki, należy postawić hipotezę, a następnie ją zweryfikować. Służą do tego testy statystyczne, które dzielimy na parametryczne i nieparametryczne.
Ogólnie o testach
Testów parametrycznych używa się do oceny wartości parametrów dla danego rozkładu populacji, z którego losowana jest próba. Parametrami tymi mogą być średnia, wariancja czy odchylenie standardowe.
Testy nieparametryczne nie wymagają założeń dotyczących rozkładu zmiennej losowej populacji. Najczęściej wykorzystywaną w nich metodą jest uporządkowanie danych i zastąpienie ich rangami.
Zazwyczaj testy parametryczne mają swoje odpowiedniki wśród testów nieparametrycznych. Niektóre z nich prezentuje poniższa tabela.
test parametryczny |
test nieparametryczny |
test t-Studenta dla prób zależnych |
test Wilcoxona |
test t-Studenta dla prób niezależnych |
test Manna-Whitney’a |
jednoczynnikowa analiza wariancji |
test Kruskala-Wallisa |
Często stosowane są także inne testy nieparametryczne, takie jak test Chi kwadrat oraz test Shapiro-Wilka.
Charakterystyka testów parametrycznych
Parametryczne testy pozwalają na dokładniejsze analizy i ich wyniki są łatwiejsze do interpretowania. Wymagają jednak spełnienia większej ilości założeń. Najczęściej wymaga się między innymi, by próba pochodziła z populacji o rozkładzie normalnym. Symulacje pokazały jednak, że niespełnienie tego warunku nie musi dyskwalifikować testu. Co więcej w przypadku wielu badań statystycznych założenie to jest spełnione. Testy parametryczne są także mniej odporne na obserwacje odstające.
Charakterystyka testów nieparametrycznych
Dla testów nieparametrycznych nie jest wymagane spełnienie założenia o rozkładzie normalnym. Gdy liczność próby jest niewielka lub grupy nie są równoliczne, to testy nieparametryczne lepiej się sprawdzają. Nie są też tak wrażliwe na obserwacje odstające. Warto z nich korzystać, gdy mediana jest wielkością lepiej reprezentującą środek danych niż średnia. Wśród testów nieparametrycznych znajdziemy takie, które pozwalają analizować cechy niemierzalne. Wygoda ich użycia okupiona jest mniejszą efektywnością.
Podsumowanie
Prowadzenie badań statystycznych w medycynie czy naukach społecznych bardzo często sprowadza się do wykonania testu istotności – parametrycznego lub nieparametrycznego. Od prawidłowego wyboru zależeć może poprawność i dokładność wnioskowania. Niestety, decyzja nie zawsze jest łatwa do podjęcia.
Tagi
badania statystyczne badanie statystyczne statystyka analizy danych analiza danych Testy parametryczne Testy nieparametryczneTagi:
aplikacja do gabinetu analizy statystyczne statystyka badania statystyczne oprogramowanie medyczne biostatystyka analiza statystyczna biostat Badania satysfakcji pacjentów edm program do gabinetów lekarskich program do przychodni badania rynku medycznego analiza danych klinicznych profesjonalne analizy statystyczne program do zarządzania placówką medyczną Aplikacje dedykowane badania rynku statystyka w pracach naukowych Badania marketingowe badanie statystyczne oprogramowanie dedykowane badania rynku i opinii darmowy program dla fizjoterapeutów statystyka medyczna opracowania statystyczne badania obserwacyjne analizy rynku elektroniczna dokumentacja medyczna lekarz przez internet firma badawcza statystyka do prac naukowych program do lekarza przypomnienia sms analiza danych analizy danych statystyka do doktoratu poradnia telemedyczna rejestracja online wykresy ilosciowe
